Prawdopodobnie zauważyłeś, że korzystanie z Pinteresta – jak również czas spędzony na jego stronie – gwałtownie wzrósł w ciągu ostatnich kilku lat. Jest teraz trzecią najbardziej popularną siecią społecznościową, tuż obok Instagrama i Facebooka. Wraz ze wzrostem popularności możesz się zastanawiać: „Czy powinienem też użyć Pinteresta do promocji mojej firmy?”
To bardzo dobre pytanie. Wszystkie platformy społecznościowe są wyjątkowe. I każde z nich może być wartościową inwestycją pod warunkiem dopasowania komunikacji do grupy docelowej. Aby ustalić, czy Pinterest jest odpowiedni dla Twojej firmy, warto przyjrzeć się mu bliżej i sprawdzić dlaczego wzbudza tak duże zainteresowanie?
Dlaczego warto zaistnieć na Pintereście?
Pinterest to stosunkowo młoda platforma, licząca zaledwie 9 lat. Od 2010 roku Pinterest zyskał grono swoich wiernych zwolenników. Obecnie z platformy korzysta bardzo wielu internautów na świecie, w tym ponad 2 mln osób z Polski. Istnieje około 200 milionów kont aktywnych użytkowników, którzy do 2018 roku wygenerowali 50 miliardów pinów.
Czy wiesz, że według danych Pinteresta:
- 200 mln osób korzysta z Pinteresta każdego miesiąca
- 2 miliony użytkowników zapisuje piny codziennie
- prawie 50% nowo zarejestrowanych użytkowników to mężczyźni (trend wzrastający bowiem początkowo to medium opanowały kobiety)
- 81% użytkowników Pinterest to kobiety
Obrazki, które sprzedają
Pinterest to bez wątpienia największa kopalnia pomysłów w internecie. Można tam znaleźć niezliczoną liczbę zdjęć, przepisy kucharskie, projekty DIY, ubrania czy artykuły dekoracji wnętrz. W zależności od swoich potrzeb i oczekiwań, każdy na pewno znajdzie tu coś dla siebie.
Coraz częściej Pinterest zaczyna odgrywać główną rolę w strategii komunikacji w social mediach czy e-commerce. Według statystyk dobrze zarządzane konto na Pintereście powoduje większy ruch na stronie niż Google+ (już zresztą nieistniejący) i LinkedIn oraz ma większy wpływ na decyzje zakupowe niż Facebook czy Twitter. Co więcej, 93 procent osób twierdzi, że używa Pinteresta do planowania zakupów. A 2 miliony użytkowników robi zakupy wyłącznie dzięki temu portalowi.
Piny są automatycznie łączone z adresem URL, co oznacza, że klienci mogą z łatwością na Twoją witrynę. Dla przykładu od 1 stycznia do 5 marca, gigant mediów społecznościowych Copyblogger uzyskał 15 000 wyświetleń strony z samego Pinteresta. Przy odpowiedniej strategii statystyki te można przekształcić w potencjalną sprzedaż czy ostateczną sprzedaż. Piny będą nadal przyciągać klientów w ciągu kilku miesięcy, a nawet lat po ich opublikowaniu. W przypadku Copybloggera niektóre piny przyniosły ruch 3 lata po dacie umieszczenia. Pinterest to jedyna sieć społecznościowa, w której posty mają tak długi cykl „życia”.
- 87% użytkowników Pinners kupiło produkt ze względu na Pinterest
- 80% użytkowników korzysta z Pinteresta za pomocą urządzeń mobilnych
- 93% aktywnych użytkowników używa Pinteresta do planowania zakupów
Od 2015 roku Pinterest wprowadził tzw. Buyable Pins. Nowa funkcja pozwala na zakup danego produktu bezpośrednio w Pinterest bez konieczności przejścia na stronę sklepu. Funkcja Buyable Pins na razie dostępna jest jedynie dla użytkowników korzystających z urządzeń iPhone oraz iPad na terenie Stanów Zjednoczonych.
Jak efektowanie korzystać z Pinteresta?
Aby zaistnieć na Pintereście, a przy tym utrzymać wysoki poziom zaangażowania i lojalności, eksperci zalecają, abyś utrzymywał średnio 20 plansz i przypinał 5 razy dziennie. Co najmniej jedna z tych „szpilek” dziennie powinna być tworzona przez Twoją firmę. Co więcej, aby wygenerować kliknięcia, „szpilki” muszą być wysokiej jakości. Zdjęcia lub grafika zaprojektowana strategicznie, aby przyciągnąć wzrok potencjalnych klientów.
Podsumowując, Pinterest to przede wszystkim niezastąpione źródło inspiracji dla miłośników mody, kucharzy, podróżników, pasjonatów DIY czy osób zainteresowanych wnętrzami. Istotną zaletą platformy jest jej świeżość oraz długa żywotność – codziennie pojawiają się tysiące nowych tablic i obrazów, które w błyskawicznym tempie trafiają do określonej grupy odbiorców. Obecność na Pintereście to przede wszystkim spora szansa dla firm, które sprzedają za pomocą zdjęć, np. marek odzieżowych czy sklepów wnętrzarskich.