Czy zastanawialiście się nad tym, dlaczego w danym sezonie modna jest butelkowa zieleń lub pastelowy róż, a za jakiś czas najbardziej trendy stają się szarości? Kto o tym decyduje? Odpowiedź jest prosta, nasz kolorystyczny świat kreuje amerykańska firma Pantone z New Jersey, która od dwudziestu lat zajmuje się tworzeniem barw.
Kolorowa historia Pantone
Pantone LLC tworzy kolory od 1999 roku, regularnie dodając coraz to nowe odcienie i warianty. Barwy tworzone są na bazie 18 pigmentów, w tym także czarnego i białego, a Pantone (Color) Matching System (PMS) to system identyfikacji kolorów, opracowany przez tę firmę.
Jej wzorniki kolorystyczne to podstawa dla branż poligraficznej, odzieżowej, wnętrzarskiej, czy pracowni graficznych. Dzięki Pantone mają one obecnie do dyspozycji aż 2161 kolorów podstawowych, 600 metalicznych oraz 300 neonowych i pastelowych.
Od roku 2010 firma rozpoczęła bardzo dynamiczne powiększanie swojej palety barw, dodając do wcześniejszego zbioru aż 224 kolory podstawowe. W 2012 r. doszło 336 odcieni, a w 2014 r. kolejne 84 barwy. Rok 2016 przyniósł nam kolejne 112 wariantów, a 2019 r. to powiększenie wzorników o 294 barwy.
W 2000 roku Amerykański Instytut Pantone po raz pierwszy ogłosił „ kolor roku”, zastał nim błękitny Cerulean. Kolor Panotne nigdy nie jest przypadkowy. Co roku eksperci i koloryści analizują panujące trendy. Zawracają uwagę na nurty kulturowe, wybiegi mody, nowości w świecie design, czy też popularne kierunki podróży.
Classic Blue kolorem roku 2020
Na początku grudnia Pantone ogłosił swój wybór. Kolorem nadchodzącego 2020 roku będzie PANTONE 19-4052 Classic Blue.
Według ekspertów Pantone Classic Blue symbolizuje spokój, pewność siebie i pragnienie stabilizacji oraz trwałych życiowych fundamentów w niepewnych czasach zdominowanych przez technologię.
– Żyjemy w czasach, które wymagają wiary i zaufania. Nasączony rezonansem PANTONE 19-4052 Classic Blue daje poczucie zakotwiczenia. Jest niczym wieczorne niebo, rozległe i nieskończone. Zachęca nas do spojrzenia poza to, co oczywiste, do poszerzenia naszego myślenia, zwiększania perspektywy i otwarcia przepływu komunikacji – mówi Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczy Pantone Color Institute
To zupełne przeciwieństwo koloru Living Coral, który królował w roku 2019. Energetyczny i zarażający optymizmem złoto-koralowy odcień miał zwrócić uwagę na pogarszającą się sytuację środowiska, a konkretnie na rafy koralowe, które żywią i chronią mnóstwo gatunków morskich.
Wiadomo więc, jaki kolor będzie brylował na Instagramie, na największych wybiegach mody, wzornictwie użytkowym, czy trendach wnętrzarskich przez najbliższy rok. Classic Blue wchodzi na salony!