Kolor oddziałuje na nasze życie na wiele sposobów. Często nie zdajemy sobie sprawy z wpływu wyborów kolorystycznych na stronie internetowej, materiałach firmowych, odzieży, opakowaniach, witrynie sklepu lub biura, na postrzeganie naszej działalności. Tymczasem zrozumienie ich znaczenia jest po prostu niezbędne w projektowaniu wizerunku naszej firmy.
Kolor skrywa moc
Kolor ma potężny wpływ na wiele sfer naszego życia. Rozumienie znaczenia kolorów w biznesie daje nam bezcenne narzędzie do uzyskania najlepszej formy działań promocyjnych i marketingowych, a ostatecznie do stworzenia udanego biznesu. Znajomość znaczenia kolorów umożliwi nam dobranie ich odpowiedniej kombinacji. W ten sposób kolorami możemy wyrażać dokładnie to, co zamierzamy np. energię, pasję czy profesjonalizm.
CZERWONY
To kolor, który wzywa do działania. Jego energia i siła wyrażają pasję oraz pobudzają zmysły. Jest ciepły i pozytywny. Zwiększa apetyt, warto używać go do promocji żywności, a także restauracji i firm cateringowych. Wpływa na pożądanie i namiętność seksualną, przez co wykorzystuje się go do wyrażania miłości. Stymuluje i pobudza ciało, w tym krążenie krwi, podnosząc ciśnienie i tętno. Pobudza i motywuje. Warto jednak pamiętać, że w nadmiarze może powodować niepokój i zmęczenie. Jest uniwersalną oznaką niebezpieczeństwa i ostrzeżenia. Może być kojarzony z agresją i złością, zwłaszcza jeśli jest go za dużo. Posiada również negatywne konotacje związane z krwią, wojną i przemocą.
Skojarzenia pozytywne:
akcja, moc, energia, prędkość, pasja, pragnienie, pożądanie, siła, odwaga, motywacja, stymulowanie, determinacja, ciepło, spontaniczność, stanowczość, pewność siebie
Skojarzenia negatywne:
agresja, gniew, apodyktyczność, porywczość, bezwzględność, lękliwość, nietolerancja, bunt, uporczywość, gwałtowność, brutalność
POMARAŃCZOWY
To kolor przygody, która inspiruje. Decydując się na wykorzystanie tego koloru w naszych barwach firmowych, jesteśmy odbierani jako towarzyscy i przystępni optymiści. Pomarańczowy jest ciepły, żywy i ekstrawagancki. Podobnie jak czerwony stymuluje apetyt i zachęca do rozmów, dlatego dobrze sprawdza się w restauracji i innych punktów gastronomicznych. Stanowi idealne, eleganckie połączenie z kolorem fioletowym lub niebieskim. W biznesie pomarańczowy sprawia wrażenie przystępności. Warto jednak uważać, ponieważ jego nadmiar może sugerować taniość.
Skojarzenia pozytywne:
żywy, ekstrawagancki, niedrogi, ciepły, towarzyski, optymistyczny, entuzjastyczny, wesoły, pewny siebie, niezależny, ekstrawertycznym, nieskrępowany, twórczy, serdeczny, miły
Skojarzenia negatywne:
powierzchowny, nieszczery, pesymistyczny, tani, nietowarzyski, zbyt dumny
ŻÓŁTY
Żółty to kolor światła. Podnosi na duchu, pobudza procesy analityczne i pomaga w rozjaśnieniu umysłu. Tworzy wrażenie radości i zabawy. Jeśli zdecydujemy się na zastosowanie koloru żółtego, możemy być postrzegani jako optymiści, którzy inspirują do oryginalnego myślenia i twórczych pomysłów. Żółty pobudza ośrodki w mózgu odpowiadające za logiczne myślenie i aktywność umysłową. Kolor ten pobudza myślenie analityczne, dzięki czemu może być pomocy w podejmowaniu decyzji. Sprawdza się przy komunikacji nowych pomysłów. Jednak w nadmiarze może powodować niepokój, nerwowość i pobudzenie. Uwaga – może przyczyniać się także do pochopnego stawiania krytycznych osądów.
Skojarzenia pozytywne:
radosny, szczęśliwy, zabawny, optymistyczny, pomocy w podejmowaniu decyzji, budzący zaufanie, oryginalny, kreatywny, lubiący wyzwania, mądry i logiczny
Skojarzenia negatywne:
zbyt analityczny, niecierpliwy i porywczy, egoistyczny, posiadający kompleks niższości, złośliwy, tchórzliwy, kłamliwy, nieczuły